Главная
Статьи





04.03.2021


04.03.2021


04.03.2021


04.03.2021


04.03.2021





Яндекс.Метрика
         » » Милость мира

Милость мира

14.02.2021

Милость мира — комбинированное песнопение центральной части полной православной Литургии, во время пения которого происходит Евхаристический канон (Анафора).

Песнопение «Милость мира» несколько раз прерывается возгласами священнослужителей и сопровождается их тайными молитвами. Все части этого песнопения традиционно поются только одним хором и на одну мелодию, избираемую в этот день из множества других.

История

Возникновение песнопения связано с распространением практики тайного чтения евхаристических молитв, которая возникла примерно в V веке и окончательно закрепилась в VII—VIII веках.

Песнопение претерпело ряд изменений. Александр Голубцов считал, что в древнем чинопоследовании литургии апостола Иакова следует читать не «милость» (греч. έλεος), а «елей» (греч. έλαιον). Песнопение «Достойно и праведно» первоначально произносилось без дальнейших слов, что сохраняется и в современных греческих церквях. В русских печатных служебниках до 1655 года это дополнение также отсутствует. Соответствующая евхаристическая молитва ограничивалась словами «Достойно и праведно». До XVII века песнь «Свят, свят, свят Господь Саваоф, исполнь небо и земля славы Твоея; осанна в вышних, благословен Грядый во имя Господне, осанна в вышних» ограничивалась словами «Свят, свят, свят». Песнопение «Тебе поем», предположительно, является поздним искусственным добавлением, поскольку не имеет связи с евхаристической молитвой.

Порядок пения

{{{1}}}

После пения с народом Символа веры, диакон, а в его отсутствие — священник, возглашает:

Станем добре, станем со страхом, вонмем, святое возношение в мире приносити.

Лик (народ, чаще хор или клирос) отвечает пением:

{{{1}}}

Архиерей принимает от иподиаконов дикирий и трикирий, поворачивается на запад, выходит через открытые царские врата на амвон, и, осеняя свещами народ, произносит:

«Благодать Господа нашего Иисуса Христа, и любы Бога и Отца, и причастие Святаго Духа, буди со всеми вами.»

Этот возглас, по благословению архиерея, может произноситься служащим священником из алтаря. При этом священник оборачивается на запад и, несмотря на закрытые царские врата, благословляет молящийся в храме народ.

Лик поёт:

{{{1}}}

Архиерей на амвоне, повернувшись в пол оборота к молящимся на южной стороне храма, осеняет их дикирием и трикирием со словами:

«Горе имеим сердца..»

Если Литургию возглавляет священник, то он перед тем, как произнести эти слова, снова поворачивается на восток к престолу и широко воздевает свои руки вверх.

Лик:

{{{1}}}

Архиерей поворачивается лицом теперь на северо-запад, и в третий раз осеняет дикирием и трикирием молящихся в храме со словами:

«Благодарим Господа.»

После этого поворачивается на восток, ещё раз осеняет молящихся, теперь уже в алтаре, куда и входит через царские врата к престолу, и отдаёт иподиаконам трикирий и дикирий.

В это время лик очень протяжно поёт:

Последние слова этой фразы иногда могут повторяться.

{{{1}}}

Архиереи и священники при этом вполголоса читают тайную молитву:

«Достойно и праведно Тя пети, Тя благословити, Тя хвалити, Тя благодарити, Тебе покланятися на всяком месте владычествия Твоего. Ты бо еси Бог неизреченен, недоведомь, невидимь, непостижимь, присно сый, такожде сый, Ты и Единородный Твой Сын, и Дух Твой Святый. Ты от небытия в бытие нас привел еси, и отпадшия возставил еси паки, и не отступил еси вся творя, дондеже нас на небо возвел еси, и Царство Твое даровал еси будущее. О сих всех благодарим Тя и Единороднаго Твоего Сына, и Духа Твоего Святаго, о всех, ихже вемы, и ихже не вемы, явленных и неявленных благодеяниих бывших на нас. Благодарим Тя и о службе сей, юже от рук наших прияти изволил еси. Аще и предстоят Тебе тысящи Архангелов и тмы Ангелов, Херувими и Серафими шестокрилатии, многоочитии, возвышащиися пернатии.»

Эта молитва Литургии Иоанна Златоуста. На Литургии Василия Великого архиереи и священники произносят другую молитву:

Сый Владыко, Господи Боже Отче Вседержителю покланяемый! Достойно яко воистинну, и праведно, и лепо великолепию святыни Твоея, Тебе хвалити, Тебе пети, Тебе благословити, Тебе кланятися, Тебе благодарити, Тебе славити единаго воистинну сущаго Бога, и Тебе приносити сердцем сокрушенным и духом смирения словесную сию службу нашу, яко Ты еси даровавый нам познание Твоея истины. И кто доволен возглаголати силы Твоя, слышаны сотворити вся хвалы Твоя, или поведати вся чудеса Твоя во всяко время. Владыко всех, Господи небесе и земли, и всея твари, видимыя же и невидимыя, седяй на престоле славы и призираяй бездны, безначальне, невидиме, непостижиме, неописанне, неизменне, Отче Господа нашего Иисуса Христа, великаго Бога и Спасителя, упования нашего, иже есть образ Твоея благости: печать равнообразная, в себе показуя Тя, Отца, Слово живое, Бог истинный, превечная Премудрость, живот, освящение, сила, свет истинный, имже Дух Святый явися; Дух истины, сыноположения дарование, обручение будущаго наследия, начаток вечных благ, животворящая сила, источник освящения, от негоже вся тварь словесная же и умная укрепляема Тебе служит и Тебе присносущное возсылает славословие, яко всяческая работна Тебе. Тебе бо хвалят Ангели, Архангели, Престоли, Господьствия, Начала, Власти, Силы и многоочитии Херувими. Тебе предстоят окрест Серафими, шесть крил единому, и шесть крил единому; и двема убо покрывают лица своя, двема же ноги, и двема летающе, взывают един ко другому, непрестанными усты, немолчными славословеньми.

Священник возглашает:

Победную песнь поюще, вопиюще, взывающе и глаголюще.

При этом он сам, или служащий диакон, звездицей крестообразно осеняет дискос с Агнцем.

Лик:

{{{1}}}

В это время священник молится:

С сими и мы блаженными Силами, Владыко человеколюбче, вопием и глаголем: свят еси и пресвят, Ты и Единородный Твой Сын, и Дух Твой Святый. Свят еси и пресвят, и великолепна слава Твоя, иже мір Твой тако возлюбил еси, якоже Сына Твоего Единороднаго дати: да всяк веруяй в Него не погибнет, но имать живот вечный. Иже пришед, и все еже о нас смотрение исполнив, в нощь в нюже предаяшеся, паче же Сам Себе предаяше за мірский живот, прием хлеб во святыя Своя и пречистыя и непорочныя руки, благодарив и благословив, освятив, преломив, даде святым Своим учеником и Апостолом, рек:

Диакон, держа орарь тремя пальцами правой руки, указывает на дискос, а архиерей, или священник, возглашает:

Приимите, ядите, сие есть Тело Мое, еже за вы ломимое во оставление грехов.

На Литургии Василия Великого:

С сими блаженными силами, Владыко человеколюбче, и мы, грешнии, вопием и глаголем: свят еси, яко воистинну, и пресвят, и несть меры великолепию святыни Твоея, и преподобен во всех делех Твоих, яко правдою и судом истинным вся навел еси на ны: создав бо человека, персть взем от земли, и образом Твоим, Боже, почет, положил еси в раи сладости, безсмертие жизни и наслаждение вечных благ, в соблюдении заповедей Твоих обещав ему, но преслушавша Тебе, истиннаго Бога, создавшаго его, и прелестию змиевою привлекшася, умерщвлена же своими прегрешеньми, изгнал еси его праведным Твоим судом, Боже, от рая в мір сей, и отвратил еси в землю, от неяже взят бысть, устрояя ему еже от пакибытия спасение, в Самем Христе Твоем. Не бо отвратился еси создания Твоего в конец, еже сотворил еси, Блаже, ниже забыл еси дела рук Твоих, но посетил еси многообразне, ради милосердия милости Твоея. Пророки послал еси, сотворил еси силы святыми Твоими, в коемждо роде благоугодившими Тебе. Глаголал еси нам усты раб Твоих пророков, предвозвещая нам хотящее быти спасение. Закон дал еси в помощь, Ангелы поставил еси хранители. Егда же прииде исполнение времен, глаголал еси нам самем Сыном Твоим, Имже и веки сотворил еси, Иже сый сияние славы Твоея и начертание ипостаси Твоея, нося же вся глаголом силы Своея, не хищение непщева еже быти равен Тебе, Богу и Отцу, но Бог сый превечный, на земли явися и человеком споживе. И от Девы Святыя воплощся, истощи Себе, зрак раба прием, сообразен быв телу смирения нашего, да нас сообразны сотворит образу славы Своея. Понеже бо человеком грех вниде в мір и грехом смерть, благоволи Единородный Твой Сын, сый в недрех Тебе, Бога и Отца, быв от жены, Святыя Богородицы и Приснодевы Марии, быв под законом, осудити грех во плоти Своей, да во Адаме умирающе, оживотворятся в самем Христе Твоем. И пожив в міре сем, дав повеления спасительная, отставив нас прелести идольския, приведе в познание Тебе, истиннаго Бога и Отца, стяжав нас Себе, люди избранны, царское священие, язык свят. И очистив водою, и освятив Духом Святым, даде Себе измену смерти, в нейже держими бехом, продани под грехом, и сошед крестом во ад, да исполнит Собою вся, разреши болезни смертныя. И воскрес в третий день, и путь сотворив всякой плоти к воскресению из мертвых, зане не бяше мощно держиму быти тлением начальнику жизни, бысть начаток умерших, перворожден из мертвых, да будет Сам вся, во всех первенствуяй. И возшед на небеса, седе одесную величествия Твоего на высоких, иже и приидет воздати комуждо по делом его. Остави же нам воспоминания спасительнаго Своего страдания сия, яже предложихом по Его заповедем. Хотя бо изыти на вольную и приснопамятную, и животворящую Свою смерть, в нощь, в нюже предаяше Себе за живот міра, прием хлеб на святыя Своя и пречистыя руки, показав Тебе, Богу и Отцу, благодарив, благословив, освятив, преломив,

и возглашает:

Даде святым Своим учеником и Апостолом, рек: приимите, ядите, сие есть Тело Мое, еже за вы ломимое, во оставление грехов.

Лик:

{{{1}}}

Затем диакон показывает на чашу, а священник возглашает:

Пийте от нея вси, сия есть Кровь Моя Новаго Завета, яже за вы и за многия изливаемая, во оставление грехов.

На Литургии Василия Великого:

Даде святым Своим учеником и Апостолом, рек: пийте от нея вси, сия есть Кровь Моя Новаго завета, яже за вы и за многи изливаемая во оставление грехов.

Лик:

{{{1}}}

Священник молится:

Поминающе убо спасительную сию заповедь, и вся яже о нас бывшая: Крест, гроб, тридневное воскресение, на небеса восхождение, одесную седение, второе и славное паки пришествие.

Диакон перекладывает свои руки крестообразно и приподнимает дискос и потир над престолом, и после возгласа архиерея ли священника ставит священные сосуды на прежнее место, кланяется и отходит в сторону. На Литургии Василия Великого:

Сие творите в Мое воспоминание: елижды бо аще ясте Хлеб сей и Чашу сию пиете, Мою смерть возвещаете, Мое воскресение исповедаете. Поминающе убо, Владыко, и мы спасительная Его страдания, животворящий Крест, тридневное погребение, еже из мертвых воскресение, еже на небеса возшествие, еже одесную Тебе, Бога и Отца, седение, и славное, и страшное Его второе пришествие.

Возглашение:

Твоя от Твоих, Тебе приносяще, о всех и за вся.

Лик:

{{{1}}}

Священник молится:

Еще приносим Ти словесную сию и безкровную службу, и просим, и молим, и мили ся деем, низпосли Духа Твоего Святаго на ны, и на предлежащия Дары Сия.

и, воздевая вверх свои руки, продолжает:

Господи, иже Пресвятаго Твоего Духа в третий час Апостолом Твоим низпославый, Того, Благий, не отыми от нас, но обнови нас, молящих Ти ся.

Диакон стих Псалма 50:

Сердце чисто созижди во мне, Боже, и дух прав обнови во утробе моей.

Оба крестятся и кланяются. Священник повторяет:

Господи, иже Пресвятаго Твоего Духа...

Диакон стих:

Не отвержи мене от лица Твоего, и Духа Твоего Святаго не отыми от мене.

Священник в третий раз:

Господи, иже Пресвятаго Твоего Духа...

Приклонив главу, и указуя орарем на Агнец, диакон говорит тихим голосом:

Благослови, владыко, святый хлеб.

Священник, знаменует святый хлеб, говоря:

И сотвори убо хлеб сей Честное Тело Христа Твоего.

Диакон:

Аминь.
Благослови, владыко, святую чашу.

Священник благословляя глаголет:

А еже в чаши сей, Честную Кровь Христа Твоего.

Диакон:

Аминь.
Благослови, владыко, обоя.

Священник же, благословляя обоя Святая, глаголет:

Преложив Духом Твоим Святым.

Диакон:

Аминь, аминь, аминь.
Помяни мя, святый владыко, грешнаго.

Священник же глаголет:

Да помянет Тя Господь Бог во Царствии Своем всегда, ныне и присно, и во веки веков.

Диакон же рек:

Аминь.

Священник же молится:

Якоже быти причащающимся во трезвение души, во оставление грехов, в приобщение Святаго Твоего Духа, во исполнение Царствия Небеснаго, в дерзновение еже к Тебе, не в суд, или во осуждение.

Еще приносим Ти словесную сию службу, о иже в вере почивших, праотцех, отцех, патриарсех, пророцех, Апостолех, проповедницех, евангелистех, мученицех, исповедницех, воздержницех, и о всяком дусе праведнем в вере скончавшемся.

И прием кадило, священник возглашает:

Изрядно о Пресвятей, Пречистей, Преблагословенней, Славней Владычице нашей Богородице и Приснодеве Марии.

И кадит пред святою трапезою трижды. Диакон же кадит святую трапезу окрест и поминает если хочет живых и умерших.

Лик поет: «Достойно есть…» или задостойник.